Aneb, není to lehké nesejít z cesty. Teď budu trošku filozofovat. Vytvořit obsahový web není tak těžké, jak by se mohlo zdát.
Má to jen jednu podmínku, vytrvat.
A to je právě ten problém. Protože čím víc si člověk svůj web piplá, tak tím víc zjišťuje, že kdyby se na něco specializoval, tak by mu to přineslo mnohem větší příjmy, než ty které mu plynou aktuálně z webu. Přitom pro tvorbu webu musí umět od všeho něco. Asi jako český chalupář, který si umí něco opravit, něco postavit, pečuje o zahradu atd… . Tak i afilák umí vytvořit web, naučí se dělat analýzu klíčových slov, zkoumá účinnost UX, učí se dělat web konverzní, přičuchne k PPC k UX k linkbuildingu, k SEO, zvládá copywriting, desing, někdo začne fotit, malovat loga. Všechno to jsou obory, které samo o sobě mají své místo na trhu a když je člověk dobře umí, tak za ně bude dostávat dobré peníze. Jenže obsahový afilák by měl vydržet v tvorbě svého webu, i když zrovna nenese a nenechat se zlákat. Vidina “rychlých” peněz je lákavá. Jenže pokud se začne specializovat tak pak bude svou práci dál většinou účtovat za svůj čas. Tzn. za milión hodin dostanete obrazně milión korun. Ale když bude chtít dva milióny, tak bude muset odpracovat další milión hodin, nebo se víc vzdělávat. A to je věc, kterou si myslím, že většina obsahových affiláků nechce. Proto se snaží vytvořit autorativní stránku, z počátku se svým umem, který ani nemusí být nijak velký. Později za pomoci najatých specialistů v oborech, které jsem zmínil. Ale vydržet je někdy těžké.
Jak jste na tom Vy? Daří se Vám odolávat? Někdy si říkám, má cenu dělat na některém webu? Naštěstí v posledních měsících se výsledky dostavují. Takže u svých dnešních malých webů vím, že to chce jen čas a vydržet.
Za mě je obsahový marketing kurevsky dlouhodobá zábava – teď profituji z webů, které jsem začal stavět třeba před 5-6 lety, které jsem stavěl ze zábavy, ze které se dá něco snad možná vydělat. Ale bylo to na téma, které mě neomrzelo doteď, takže jsem na webu mohl pracovat a investovat do něj i přestože jsem z něj neměl žádný zisk = veškerý zisk jsem obratem vrážel zpět. A hlavně mě živilo cokoliv jiného než ty weby, takže jsem nebyl tlačený do přehnané monetizace.
Někdo na twitteru sdílel skvělou tezi: Nejlepší období pro zasazení stromu / založení webu bylo před 10 lety. Příští nejlepší termín je: dnes.
Takže za mě má smysl si u obsahových webů vybírat jen ty témata, která jsou autorovi blízká, dokáže se jim věnovat dlouhodobě a do hloubky i bez vidiny rychlých peněz – hlavně na tom obsahu je cítit, když je to 100 % delegované na nějaké pisálky z Webtrhu. A pak to nefunguje bez toho poeticky klišoidního “srdce”.
Taky si myslím, že to má smysl jen s tématy affilákovi blízkými. Ať píše sám, nebo má externisty, musí tomu dobře rozumět. Sám to teď řeším.
No s tím bojuje každý, též jsem s tím mnohokrát bojoval a skutečně je to občas výzva vydržet. Mnohem jednoduší je když má člověk copíka. Stojí to sice peníze když web nevydělává, ale nebolí to tolik jako v kombinaci kdy nejen že web nevydělává ale navíc člověk musí v sobě najít dostatek síly si na to vyhradit čas a nadšení 🙂
Tak ono to je pořád o tom, co jsem i jako copík říkal/psal mockrát: Autor textu musí tématu rozumět a to v 99 % případů není nějaký matlal z webtrhu za 60/NS. Dobrý copík musí umět psát a musí být odborník = většinou je dost drahý. Pak je samozřejmě na místě otázka, jak moc drahý můe být, aby se to vůbec dalo ufinancovat.
Kamile,
na toto téma bych mohl psát sáhodlouhé eseje :). Kdyby někdo viděl, kolik času a peněz jsem už nasypal do svého obsahového magazínu a jak málo mi to měsíčně vydělává, řekl by si, že jsem blázen. A to asi jsem, protože 5 let něco dotovat časem a financemi, to už je pořádný kousek bláznovství :).
Ale pořád to beru jako příslib do budoucna a doufám, že se to už brzo zlomí :D.
Souhlasím. Weby co jsem založil x let zpět mi začínají konečně přinášet peníze a také určité uspokojení z toho, že jsem vytrval a články publikuji pravidelně do teď. 🙂